Allsvenskt kval Gustavsberg - Kalix

Matchstart:sön 03 mars, 16:00
Revansch och en efterlängtad kvalseger mot Kalix
2024-03-04 09:27
Gustavsberg-Kalix 5-1.

På söndagen spelades omgång 3 av kvalserien till Allsvenskan där Gustavsberg besegrade Kalix med 5-1. Målskyttar:

• Emil Kaup (2)
  • Calle Brohäll
  • Kevin Brown
  • Jimmy Simu

I och med segern är vi med i kampen om de två platserna till nästa säsongs Allsvenska. På onsdag väntar en tuff match på bortaplan mot Kalix innan det är dags för säsongens sista hemmamatch på fredag då Borlänge kommer på besök. Missa inte den matchen!

Matchreferat under Läs mer.

Gustavsberg - Kalix 5-1 (3-0)

Revansch och en efterlängtad kvalseger mot Kalix.

Med kniven mot strupen gör vi vår bästa insats för säsongen mot ett starkt Kalix. Vi hittar direkt rätt i defensiven och bygger vårt anfallsspel därifrån.

I 10:e spelminuten tar vi ledningen med 1-0 efter ett fint anfall där #14 Mattias Stenman driver upp bollen och spelar in #9 Jonte Berg som passar vidare till #16 Emil Kaup som skjuter i mål.

Kalix försöker stressa oss i uppspelen men vi har idag stort mod och tålamod och löser det.

2-0 kommer i 20:e spelminuten efter att #19 Lasse Nykvist drivit upp bollen diagonalt och spelat fram #7 Calle Brohäll som skjuter bollen i mål.

Efter målet skapar Kalix flera farligheter men #72 David Rydell står emot och får göra flera fina parader.

3-0 kommer på en snabb omställning efter Kalixhörna där #4 David Pizzoni slår ett lyft som friställer #11 Kevin Brown som inte gör något misstag och rundar målvakten för att lägga bollen i mål. En stark defensiv har gett oss en förutsättning med 3-0 i halvlek.

Andra halvlek pressar Kalix högre upp och vi får det svårare att spela upp men löser det bra. Kalix press öppnar upp för vårt anfallsspel och vi är farliga framåt.

4-0 gör #2 Jimmy Simu i spelminut 52 med skott i nättaket efter fin passning från #7 Calle Brohäll. Kalix reducerar sedan till 4-1 på hörna.

Kalix pressar på men vi är tighta i försvaret och de kommer endast till långskott som #72 David Rydell i målet tar hand om.

Slutresultatet, 5-1, kommer på hörna som #16 Emil Kaup trycker upp i nättaket.

Äntligen får vi till anfall och försvar i två halvlekar i samma match och vinner rättvist.

Nu väntar en tuff returmatch i Kalix på onsdag.