Allsvenskt kval Gustavsberg - Västanfors

Matchstart:ons 28 februari, 19:00
Tuff start i kvalet, förlust på hemmaplan mot Västanfors
2024-02-29 15:24
#13 Johan Linddqvist.

Gustavsberg  - Västanfors 4-6 (1-4)

Nästa match spelas redan på fredag (1 mars) då vi möter Borlänge på bortaplan. Nästa hemmamatch är nu på söndag, 3 mars då Kalix åter kommer på besök. Matchstart 16:00 på Ekvallen!

Matchreferat:

Vi går in i matchen med inställning att vara smala och få ut Västanfors på kanterna och att vara tighta i mitten.

Vi äger mycket boll inledningsvis men fastnar central i våra uppspel. I 8:e minuten slår Västanfors ett lyft som friställer två anfallare som enkelt gör 0-1 målet.

Västanfors fortsätter att avväpna oss på mitten och är farliga i sina omställningar. I 24:e minuten tappar vi boll i eget straffområde, vilket Västanfors utnyttjar och gör 0-2. I 30:e minuter får Västanfors hörna som de dundrar in i nättaket till 0-3.

Reduceringen till 1-3 kommer i 31:a minuten när #7 Calle Brohäll skjuter en hörna otagbart i nättaket.

Vi kommer nu in med energi i matchen och skapar flera bra chanser men bollen vill inte in.

Västanfors gör sedan 1-4 när vi återigen tappar boll i eget straffområde.

I halvlek bestämmer vi oss för att spela runt på kanterna för att sedan komma in i plan. Taktiken lyckas och vi skapar flera chanser samt hörnor.

I 59:e minuten slår #9 Jonte Berg en djupledspass som friställer #11 Kevin Brown som rundar målvakten och gör 2-4.

Vi har nu momentum och tar över matchen och för spelet. Chanserna avlöser varandra och Västanfors inriktar sig på att försvara sin ledning men har svårt att freda målet. I 65:e minuten tar Västanfors timeout och efter det lyckas de skapa ett par hörnor.

I 80:e minuten rensar Västanfors med en långboll som vi missbedömer och en fri Västanforsspelare kan göra 2-5. Strax efter kommer ytterligare ett lyft som vi inte kan hantera och vår målvakt, #72 David Rydell, åker ihop med en Västanforsspelare och de tilldöms straff.

Straffen skjuter de otagbart till 2-6. Vi tar en timeout och går ned på tre i försvaret och sätter upp två i anfallet. Vi reducerar två gånger om i matchens slutskede. Först till 3-6 genom #13 Johan Lindqvist och därefter till 4-6 genom #16 Emil Kaup.

En kvalmatch där vi återigen gör en målmässigt dålig första halvlek som sätter oss i en svår sits. Andra halvlek är bra och vi skapar tillräckligt med chanser för att kunna vinna matchen men Västanfors försvarar sig bra och vinner rättvist till slut.

Nu satsar vi på kvalmatch 2 borta mot Borlänge på fredag.