Gustavsberg - Kalix

Matchstart:lör 20 januari, 15:30
Tung förlust i toppmötet på Ekvallen
2024-01-21 12:46
Gustavsberg-Kalix 3-8.

Vi ser fram mot en toppmatch med idealiska förhållanden. 12 minusgrader och ingen vind.

Tyvärr så håller inte isen den kvalité vi förväntat oss, redan på isvärmning märker vi att den är sårig och bollen hoppar okontrollerat.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det blir en match där vi inte får möjlighet att spela den bandy vi tränar på: bollkontroll och många passningar med tålamod. Vi kämpar och skapar ändå tillräckligt många målchanser för att hota Kalix.

Fullständigt matchreferat från Coach Engström nedan.

Tack alla ni som kom och stöttade oss på Ekvallen. Kul att se så många ansikten på läktarna och välkomna tillbaka! Vi räknade in 150 åskådare under matchen. Kul!

I matchinledningen försöker vi spela vårt spel och skapar direkt en målchans när #13, Johan Lindqvist, spelar fram #12, William Palmblad, som kommer till skott.

Kalix sätter hög press som vi har problem att hantera då isen gör att vi inte har kontroll på bollen som hoppar och far.

I 6:e minuten tar Kalix ledningen efter ett misslyckat utkast. Spelet är chansartat då bollen mer hoppar än rullar och vi byter chanser innan kvitteringen till 1-1 kommer i 18:e minuten på hörna när #30, Jimmy Strömbäck, skjuter bollen i mål.

Kalix tar återigen ledningen. Den här gången på en hörna i 20:e minuten som sitter otagbart i krysset. 1-3 kommer på ett lyft efter en misstänkt offside där en Kalixspelare blir fri.

I halvleksvilan är vi tydliga med att vi måste tuffa till oss och spela med större mod. Vi förväntar oss att isen ska bli bättre efter isvård så vi kan få till vårt passningsspel. Tyvärr så är isen inte bättre och mot lag som Kalix blir man straffad direkt på misstag.

1-4 kommer i 53:e minuten efter ett bolltapp när bollen hoppar omotiverat över klubban i vårt uppspel. Vi tar en timeout och ställer om spelet till att spela med lyft mot Kalix försvar då det inte går att spela efter isen.

Vi får bättre tryck på Kalix men de är farliga i sina omställningar och på en hörna kan de utöka ledningen till 1-5.

Två snabba reduceringar följer. Först 2-5 genom #3, Erik Rudström, i 72:a minuten och sedan 3-5 av #12, William Palmblad, i 73:e minuten. Mål som ger hopp och energi.

Daniel Axi kliver av med en skadad ljumske som tagit stryk på grund av isens dåliga skick.

Tyvärr kan Kalix utöka ledningen till 3-6 på ett lyft i 75:e minuten som vi inte lyckas hantera.

Kort efter så får #12, William Palmblad, skottläge men målvakten räddar. Dessvärre skadas William i situationen när han fastnar i en spricka och vrider till knät. William får tyvärr bäras av isen på bår.

Trots detta fortsätter vi kämpa och skapar flera chanser men lyckas inte få in bollen i mål.

Kalix kan på kontringar göra 3-7 och 3-8 i slutet av matchen.

En match där vi inte får möjlighet att spela den bandy vi tränar på med bollkontroll och många passningar med tålamod. Vi kämpar och skapar ändå tillräckligt många målchanser för att hota Kalix.