UNIK/UBOIS - Gustavsberg

Matchstart:lör 13 januari, 15:45
Plats:Studenternas
Rättvis seger med liten marginal
2024-01-14 09:07
UNIK/BoIS-Gustavsberg 2-3

13/1 2024 UNIK -Gustavsberg 2-3 (1-2)

Efter 14 dagars spelledigt var det åter dags för seriematch. Denna gång i Uppsala mot UNIK/BoIS i Recoverhallen.

Spelet böljar fram och tillbaka och vi byter några chanser men till slut står vi som segrare rättvist. Om än med liten marginal.

En match där vi krigar som ett lag och emellanåt visar vårt fina spel och tar med oss två viktiga poäng hem.

Nästa match är nu på lördag, 20 januari då Kalix kommer på besök. Kalix spelade förra säsongen i Allsvenskan och ser ut att vara den största konkurrenten om seriesegern. Matchen börjar kl 15.30. Välkomna!

Hela matchreferatet från coach Engström nedan.

Några spelare är borta, vilket gör att vi måste disponera om laget där #26, John Ångerman får ta liberopositionen och #30, Jimmy Strömbäck ena halven.

Inledningen är trevande och vi har svårt att komma till i spelet. En utvisning på #8, Lukas Ek i matchminut åtta göra att UNIK får ett litet övertag. Men vi spelar av utvisningen på ett bra sätt och börjar komma in i matchen. Vi spelar nu bättre men har svårt att få till anfallsspelet.

I 26:e minuten bryter #30, Jimmy Strömbäck ett uppspel på vänsterkanten och sätter fart framåt, bryter in i banan, avlossar kanonen och skottet sitter i krysset: 0-1.

På hörna strax efter skjuter #30, Jimmy Strömbäck och på retur krigar #24, Samuel Svedebäck in bollen i mål till 0-2.

Strax innan halvlek lyckas UNIK reducera till 1-2 på ett inspel.

I halvlek betonar vi att vi måste behålla tålamodet och låta bollen gå.

I början av andra halvlek har vi bra spel och sårar UNIK flera gånger utan att få till det sista avgörandet.

I 61:a minuten kan #9, Jonte Berg utmana centralt och skjuta. Målvakten räddar men på returen är #24, Filip Hultin välplacerad och kan skjuta bollen i mål till 1-3.

UNIK reducerar till 2-3 på ett lyft som vi missbedömer och en fri UNIK spelare gör inget misstag.

Efter målet tar UNIK timeout. I timeouten betonar vi att defensiven är viktigast och att vi ska kriga oss till segern.