Helenelund - Gustavsberg

Knapp seger på annandagen
2023-12-27 09:28

Helenelund-Gustavsberg 6-7 (5-2)

Annandagsderby mot lokalkonkurrenten Helenelund på Sollentunavallen. Inför match har vi några skador och förkylning I laget varför vi väljer att åka med en stor matchtrupp. Det visar sig vara rätt val då vi hade många alternativ när matchbilden blev bekymmersam.

Helenelund är väldigt tighta i defensiven och vi blir lite bekväma och ger bort mittplan som Helenelund effektivt utnyttjar när de med fart trycker ner vårt försvar och med effektiva släpp till spelare i fart kan såra oss i djupledsspel.

1-0 kommer i 2:a spelminuten där vi efter ett bra försvarsspel inte får undan bollen och Helenelund kan prickskjuta in ledningsmålet.

2-0 kommer I 10:e minuten efter en försvarsmiss. 3-0 kommer I 15:e minuten efter en djupledspass som friställer Helenelundsanfallare.

Efter målet tar vi timeout för att poängtera att vi måste göra jobbet över hela plan. Efter timeouten spelar vi något bättre och skapar ett par farliga lägen och hörnor. 4-0 gör Helenelund på hörna som går igenom vår mur.

Reduceringen till 4-1 skjuter Jimmy Strömbäck stenhårt i mål efter frislag i matchminut 41.

4-2 kommer efter ett fint spel i 44:e minuten där Emil Kaup efter många snabba pass kan placera bollen i mål.

Halvtidsresultat 5-2 gör Helenelund på hörna som de sätter i nättaket i 46:e matchminuten.

I halvtidsvilan gör vi ett målvaktsbyte där David Rydell får hoppa in samt några justeringar för att få till defensiven bättre. Vi väljer att gå högre i banan för att störa Helenelund i uppspelen vilket vi lyckas med.  På hörna kan vi göra 5-3 efter en retur som Jimmy Simu trycker in.

Vi tar nu över spelet och Helenelund spelar ängsligt. I 56:e minuten dundrar Kalle Bäckström in en hörna till 5-4.

5-5 kommer sedan i 60:e minuter på en hörnretur som Niklas Norevik virkar in genom försvarsmuren i mål.

Helenelund tar timeout men den förändrar inte matchbilden och i 69:e minuten kan lagkapten Lasse Nykvist trycka in 5-6 på en hörnretur.

I 89:e minuten lyckas Helenelund kvittera på en hörnretur till 6-6 som ser ut att bli slutresultat.

Men vi ville mer och direkt på avslag frispelar Mattias Stenman med ett lyft Niklas Norevik som inte gör något misstag och segern är ett faktum (6-7).

En match vi kommer snett in i men tar tag i och gör jobbet i andra halvlek. En kollektiv seger där vi vågade vinna. David Rydell spikar igen och Niklas Norevik avgör med två mål i andra halvlek.