Umedalen - Gustavsberg

Plats:Umedalen
Oavgjort borta mot Umedalens IF
2023-11-20 11:28

I andra omgången av division 1 norra ställdes vi mot Umedalens IF. Matchen spelades på Nokia Arena i Umeå och slutade 4-4.

Nu ser vi fram emot en riktig hemmapremiär på Ekvallen. Nu på fredag (24 november) tar vi emot SIF Norrtelje som har inlett med en förlust mot UNIK/BoIS och en seger igår mot Skutskär.

Vi ses på fredag 🥳

Matchreferat under "Läs mer".

Umedalen - Gustavsberg 4-4 (3-3)

Vi luftar hela truppen och ger alla spelare speltid. Efter ett sent återbud kallas även Terje Stormo från GIF U (utvecklingslaget) in med kort varsel.

Med stor respekt för motståndet går vi till match för att spela "vårt" spel. Men det är grus i maskineriet med mängder av felpass och felbeslut.

Umedalen kan ta ledningen, 1-0 på ett skott utifrån i 7:e spelminuten.

Jimmy Strömbäck replikerar i 8:e minuten på hörna till 1-1.

Umedalen tar återigen ledningen i 12:e minuten på hörna 2-1. Vi coacher manar på att spela bollen och åka skridskor. Vi kan kvittera efter bollvinst av John Ångerman som spelar in till Samuel Svedebäck framför mål som enkelt gör 2-2.

Spelet fortsätter hacka och vi är frustrerade men kan återigen göra mål efter bollvinst och inspel till Samuel Svedebäck som gör 2-3.

Isen är dålig och bollen är svårkontrollerad vilket leder till bolltapp som Umedalen utnyttjar och kvitterar till 3-3 i slutet av halvleken. Umedalen tilldöms en tveksam straff i 45:e minuten men skjuter bollen utanför mål. 3-3 i halvlek.

I halvlek pratar vi igenom frustrationen och betonar vikten av att låta bollen gå med snabba pass men tyvärr så kommer vi inte upp i nivå och Umedalen kan i 52:a minuten ta ledningen med 4-3.

Vi beslutar oss för att trycka på högre upp och vinna boll. Spelet blir sakta bättre och vi skapar flertal halvchanser utan att lyckas göra mål innan Jimmy Strömbäck bryter fram och skjuter bollen i mål till 4-4 i 71:a minuten. Efter målet har vi bra tryck framåt men får inte till det sista och matchen slutar oavgjort 4-4.

Vi åker från Umeå besvikna över insatsen men tar ändå med oss en poäng.

Nu har vi två välbehövliga träningspass på Ekvallen för att sätta spelet inför fredagens Hemmapremiär mot SIF Norrtelje.