Ettans Cup Gustavsberg - Norrtelje

Plats:Recoverhallen
Oavgjort gick till straffläggning
2023-10-15 17:48
Gustavsberg-Norrtelje 4-5 efter straffar.

Fjärde omgången av Ettan Supercup spelades idag mot Norrtelje. Matchen slutade oavgjort 2-2 som innebar straffläggning, för att skilja lagen åt, som Gustavsberg tyvärr förlorade med 2-3.

🎯 Målskyttar: Jimmy Strömbäck och William Palmblad.

🗣️ Coach Engström: En match där vi inte får till det i straffområdet och bollen inte vill in. Stark moral att kämpa till slutet och kvittera. Stort beröm till unge Oscar Lundquist som gjorde debut i målet. Oscar spelade stabilt och släppte endast in en straff under ordinarie matchtid. För att skilja lagen åt genomförs en straffläggning som SIF Norrtelje vinner med 3-2. Norrtelje har en match kvar och om de vinner över Västanfors med 7 mål tar de hem cupen på bättre målskillnad än oss.

Gustavsberg-SIF Norrtelje 4-5 efter straffläggning (1-2 i halvtid och 2-2 vid full tid).

En tuff match mot tufft motstånd. Vi går in i matchen med stort självförtroende efter tre raka segrar och betonar vikten av att vårda boll och inte ta onödiga risker på mittplan.

I matchinledningen händer just det, vi tappar boll på mittplan. Norrtelje ställer om och kan göra 0-1 på en tilltrasslad situation framför mål i 3:e spelminuten.

Vi tappar tålamodet efter målet och hamnar fel i positioner och spelet böljar fram och tillbaks.

I 19:e minuten trycker sig William Palmblad in i straffområdet och får med sig en straff. Straffen skjuts stenhårt av Karl Bäckström men Norrteljes målvakt gör en fin parad och kan rädda bollen.

Spelet blir nu bättre och i 30:e minuten vinner vi bollen högt upp i plan och Jimmy Strömbäck kan skjuta in kvitteringen till 1-1.

Strax därefter gör vi ett målvaktsbyte då David Rydell får en känning I ljumsken. In kommer Oscar Lundquist som gör sin debut i A-laget. Vi höjer nu nivån ytterligare på spelet och skapar flertalet chanser utan att få bollen I mål.

Istället tilldöms Norrtelje straff i 44:e spelminuten som de skjuter in till 1-2.

I andra halvlek skapar vi mängder av målchanser med bland annat elva hörnor utan att få in bollen i mål.

I 80:e minuten tar vi timeout och säger att vi måste bli mer desperata i motståndarens straffområde.

Kvitteringen kommer i 85:e minuten efter att John Ångerman vunnit boll på högerkanten och spelat in den centralt till William Palmblad som skjuter i mål till 2-2.

Efter målet kan Norrtelje skapa en sista målchans men Oscar Lundquist gör en fenomenal parad och räddar bollen vid stolproten.

Matchen slutar 2-2 och vi är obesegrade i Ettan cup. En match där vi inte får till det i straffområdet och bollen inte vill in. Vi visar på stark moral genom att kämpa till slutet och kvittera. Stort beröm till unge (född 2008) Oscar Lundquist som spelade stabilt och endast släpper in en straff bakom sig i mål under ordinarie matchtid.

För att skilja lagen åt genomförs en straffläggning som SIF Norrtelje vinner med 3-2. SIF Norrtelje har en match kvar och om de vinner över Västanfors med 7 mål eller mer tar de hem cupen på bättre målskillnad än oss.

//Coach Engström