Ettans Cup Åtvidaberg - Gustavsberg

Seger även i andra matchen i Ettan Supercup
2023-10-02 11:35
Åtvidaberg-Gustavsberg 3-5.

Åtvidaberg stod för motståndet och matchen spelades på bortaplan, Kronfågel Arena i Katrineholm. Ett underläge med 3-1 vändes till seger 3-5.

🎯 Målskyttar: William Palmblad (2), Karl Bäckström, Samuel Svedebäck och Jimmy Strömbäck.

📅 Nästa match i cupen spelas på söndag 8 oktober kl 14.15 i Recoverhallen, Uppsala.

🗣️ Coach Engström:

En match som vi arbetar oss in i och där vi hela tiden tror på vår spelidé. Vi höll på att bli straffade av ett konsekvent spelande Åtvidaberg som hade flera skott i ribba och stolpe men en storspelande David Rydell i målet och ett stabilt försvar lade grunden till segern.

I slutet visar vi vår klass och sett över hela matchen är vi det bättre laget och vinner på att vi håller fast vid vårt spel.

Åtvidaberg- Gustavsberg 3-5 (2-1)

Vi möter ett Åtvidaberg som vi vet är tighta defensivt och spelar på omställningar med ett brett spel och många lyft.

I matchinledningen försöker vi driva upp tempot men går ofta bort oss och tappar boll på mittplan som ger Åtvidaberg möjlighet till snabba omställningar. Ett sådant tapp leder till Åtvidabergs 1-0 i 9:e spelminuten.

Vi fortsätter jobba på men får inget flyt i spelet och har alldeles för lågt bolltempo. Åtvidaberg sårar oss gång på gång och skapar flera hörnor innan 2-0 målet kommer i spelminut 35 genom ett välplacerat skott som smiter in bakom en skymd David Rydell.

Direkt efter målet får vi till spelet som vi tränat på och Erik Rudström spelar ut till William Palmblad som bryter in i banan och avlossar kanonen från strax utanför straffområdet. Bollen sitter bakom en chanslös målvakt.

Åtvidaberg har sedan ett skott i ribban innan signalen för halvtidsvilan ljuder.

I pausen går vi igenom matchbilden och justerar några detaljer för att få upp vårt bolltempo.

Andra halvlek inleder vi bättre. Ett högre bolltempo som ger oss flera chanser och vi tar ett grepp om matchen även om vi ofta blir sårade av Åtvidabergs lyft. Åtvidaberg har ett skott i stolpen innan de utökar ledningen till 3-1 på hörna efter 68 minuter. De har sedan ytterligare ett skott i stolpen innan vi kan reducera till 3-2 i en kamp framför mål där Samuel Svedebäck trycker in en retur.

Vi tar en timeout efter målet där vi pratar om att sätta igång bollen snabbt och hålla ett högt bolltempo. Vi skapar direkt en hörna efter bra spel. Hörnan skjuts av William Palmblad och på returen kan Jimmy Strömbäck kvittera till 3-3.

Vi har nu momentum och spelar snabbt och inspirerat och kan på en hörnvariant ta ledningen genom Karl Bäckström. Åtvidaberg tar timeout och vi enas om att äga mycket boll för att tiden ska rinna iväg.

Vi fortsätter spela bra och kan i 91:a spelminuten avgöra matchen genom ett fint anfall där bollen går snabbt. Samuel Svedebäck frispelar William Palmblad som lägger bollen i öppet mål till slutresultatet 3-5.

//Coach Engström