Vi vill att fler barn och unga ska få utöva isidrott
2023-11-27 17:17

I många år har vi is-föreningar arbetat för en upprustning av Ekvallens idrottsytor. Vi delar uppfattningen att det finns ett stort behov av mer istid för alla som vill åka skridskor på Värmdö, antingen i föreningsform eller via allmänhetens åkning.

Det finns nu ett förslag för utveckling av isytorna som Kommunstyrelsen förväntas ta beslut om. Värmdö Hockey, Gustavsbergs Bandy och Värmdö Allmänna Skridskoklubb står alla bakom förslaget.

Läs vårt gemensamma uttalande nedan.

Äntligen finns det en plan för utveckling av isytorna på Värmdö!

I flera år har vi Isföreningar arbetat för en upprustning av Ekvallens alla idrottsytor. Det har varit många diskussioner med kommunens politiker och tjänstemän sedan 2020 då vi fördjupade diskussionerna. Vi har haft en bra dialog med samtliga majoriteter som har lett fram till att vi har nått en samsyn kring behovet av mer istid för alla som på något sätt vill åka skridskor på Värmdö, antingen i föreningsform eller via Allmänhetens åkning.

Det nu presenterade förslaget ”Lokaliseringsutredning av anläggningar för isidrotten” som Kommunstyrelsen förväntas ta beslut om ligger helt i linje med våra gemensamma mål och intressen.

Att upprusta och utveckla Ekvallen till ett nytt och stort centrum för isidrott har varit vårt huvudsakliga alternativ. Med tiden har vi förstått att det inte går att bygga ut Ekvallen samtidigt som idrotten ska bedriva verksamhet. Att bygga centrum-nära innebär också en större kostnad då det ställs stora krav på arkitektonisk utformning. Vi har inga större krav när det gäller den arkitektoniska utformningen utan ser att plats, byggnader, lokaler och kringutrustning är funktionella och anpassade för den verksamhet vi bedriver. Idag är det brist på bland annat uppehållsrum, större samlingslokaler, förrådsutrymmen och omklädningsrum samt tillräcklig plats för publik.

Att nya ishallar medför ny teknik med nya tekniska installationer gör att anläggningen blir en energiproducent samtidigt som man bygger is. Och med solceller på taken adderas ytterligare en intäkt för Värmdö kommun.

Att placera ett is-centrum på Sveviatomten i närheten av både centrala Gustavsberg och Ösby, där det redan finns en konstgräsplan och idrottshall, möter de behov vi och Värmdö Kommuns invånare har av fler och bättre utvecklande idrottscentrum med bra kommunikationer och säkra stråk. Vilket är viktigt för att barn och unga ska kunna ta sig själva till träning.

Som behovsanalysen från kommunen visar har isföreningarna idag ca 1300 aktiva och en nyttjandegrad av isytorna med 100%. De flesta träningsgrupper är stora och brist på istider gör att många samtränar vilket leder till trängsel, brist på åk yta och ökad olycksrisk. Under tiden fram till att bandybanan går att nyttja råder extremt stor brist på istider och de flesta lag och träningsgrupper får sporadiska tider vecka efter vecka från augusti fram till slutet av november. Det gör att vi tappar många ungdomar i samtliga issporter då de inte kan planera för träning när tiderna hela tiden ändras.

Med denna satsning där flera rinkytor och en bandyplan förläggs inomhus ser vi att det går att planera träningstider på ett helt annat sätt. Det öppnar upp för många fler barn och ungdomar att komma till oss och utöva skridskoåkning i olika former. De senaste åren har framför allt flick-sektionerna vuxit inom bandy och hockey.

Med fler och planerbara isytor öppnar man upp för andra sporter och nya grupper på Värmdö att idrotta, som exempelvis paraidrott, curling och skridskolöpning. Eller möjligheten att bygga längdskidspår med all snö som ismaskinerna genererar. Möjligheterna är oändliga.

Vår uppskattning är att antalet utövare kan öka väsentligt för konståkning och bandy över tid och för hockey öppnas förutsättningar för framtida tillväxt. Tillsammans med ledare, funktionärer, föräldrar och publik gör det att det kan röra sig ca 2500 - 3000 enskilda personer i anläggningen under en vecka i huvudsäsong.

För de som vill spontanidrotta är skridskor en billig aktivitet. Du kan få tag på skridskor för några hundralappar och det är den överlägset billigaste vinteridrotten som lockar många. Vem har inte passerat en sen lördagskväll och sett den enorma aktivitet som pågår på Ekvallen under vintern? Att kunna erbjuda enkla insteg till spontanidrott under hela året är allt viktigare i en tid då många ungdomar slutar träna organiserat redan som 12 åringar. När vi besöker andra orter med ishallar anordnas aktiviteter på is som skridskodisko frekvent och isen blir en naturlig samlingspunkt för många.

Vi ser också stora fördelar för näringslivet då det här öppnar upp för att bedriva försäsongsläger, cuper och andra aktiviteter under icke huvudsäsong. Vid de arrangemang som kan erbjudas ska alla besökare äta, spendera tid på Värmdö och bo någonstans. Det ger många möjligheter för våra lokala företagare att utveckla nya koncept. Idag reser Värmdös, Nackas och Storstockholms föreningar långt för att få istid och spenderar sina pengar på andra orter. Nu kan vi se till att de kommer till Värmdö i stället.

Den uppsatta tidplanen som gör att anläggningen kan stå klar 2027 - 2028 bedömer vi som rimlig. Diskussionerna kring issporternas placering har pågått väldigt länge och eftersom man inte kommit till något beslut tidigare har även centrumutvecklingen stannat av. Detta då Ekvallens närhet till centrum gör att allt hänger ihop. Med det här beslutet kan även arbetet med Gustavsbergs Centrum äntligen ta fart och det göra alla Värmdöbor glada. Bygget av isytor kommer också lägligt med tanke på Stockholms ansökan om OS 2030.

Låt oss tillsammans sätta fart nu och gemensamt, med bred politisk enighet besluta att utreda om det går att bygga ishallar på Sveviatomten och utveckla Värmdö till en fantastisk idrottskommun för alla.

Anders Eriksson

Värmdö Hockey